Feiten en cijfers

Als je mee gaat hoef je niet bang te zijn dat je het niet bij kunt houden: we blijven altijd bij elkaar én er gaat altijd een volwassen toerleider mee.

We trainen elke woensdagavond, en starten dan om 18.30 uur bij de de parkeerplaats bij het station in Twello. We fietsen dan ongeveer 50 km in 2 uur tijd. Elke zaterdag wordt er ook gereden.

De contributie voor jeugdleden is €35,- per jaar; hiermee ben je meteen lid van de NTFU en ben ook meteen via de NTFU verzekerd.

Als je het gewoon een keer wil proberen kun je een fiets lenen en kun je een keer meetrainen. Er zijn mogelijkheden om een fiets te huren voor een langere periode (als ze op voorraad zijn) Dit kost €10,- per maand gedurende het seizoen (8 maanden, dus € 80,- per jaar).

We besteden ook aandacht aan het onderhoud van de fiets. Een goed onderhouden fiets gaat (veel) langer mee en je fiets er nog sneller op ook!

Je kunt je op deze site aanmelden. Moet je natuurlijk wel even samen met je ouders doen!

jeugdfietsen

Weetjes

Als je een uur 25km/u fietst en 60 kilo weegt, dan verbruik je 600 calorieën

Volgens de statistieken van het KNMI regent het slechts 6,5% van de tijd. Hoe langer je buiten bent hoe groter uiteraard de kans dat je nat wordt van de regen.

De hoogste snelheid ooit op een fiets gehaald is 268,83 km/u door de Nederlander Fred Rompelberg

Met een snelheid van 133,78 kilometer per uur heeft Sebastiaan Bowier het wereldrecord op een ligfiets. De snelheid werd gemeten op een traject van 200 meter, na een aanloop van 8 kilometer op een kaarsrechte en vlakke weg.

Als je ouder ...

... of voogd bent en je kind wil gaan fietsen kun je op de over-ons pagina, onder het kopje Jeugdafdeling, meer informatie over het jeugdfietsen vinden!

Verder op deze pagina: Fietsen in de groep. Weetjes.

Anatomie van de fiets

Fietsonderdelen

Bron: wikipedia.nl

Fietsen in de groep

Om het fietsen in een groep overzichtelijk en veilig te houden zijn er een aantal regels opgesteld. Als iedereen zich hieraan houdt wordt de kans op ongelukken een stuk kleiner. Voor de duidelijkheid: deze pagina gaat niet over het rijden in een groep tijdens wedstrijden, maar tijdens toertochten.

Tempo

We fietsen in een gelijkmatig tempo, zodat er geen onrust in de groep ontstaat. Ook is het voor degenen die achteraan fietsen duidelijker wat ze kunnen verwachten. Houdt in de gaten of de mindere fietsers het tempo nog aankunnen, pas eventueel de snelheid aan.

Plaats in de groep

We fietsen met maximaal twee renners naast elkaar. De kans op ongelukken is zo een stuk kleiner, bovendien is het wettelijk niet toegestaan met drie of meer personen naast elkaar te fietsen. We doen om beurten kopwerk. We draaien dan met de klok mee: de linker rij schuift een plek naar voren, de rechter rij een plaats naar achteren. Voortdurend helemaal achteraan fietsen is niet verstandig, omdat je bij kleine oponthoudingen (zoals scherpe bochten en tegenliggers) je extra energie moet steken om weer bij de groep te komen. Ook is het voor je conditie beter om regelmatig op kop te rijden.

Waaier rijden

Het woord 'waaien' zegt het eigenlijk al: tegen de wind in fietsen. Deze techniek wordt toegepast bij tegenwind die van zij komt. Er wordt er gefietst in een lang lint, waarbij elke renner zo kort mogelijk achter het wiel van zijn voorganger zit. Ook fietst elke renner net even meer links of rechts (afhankelijk uit welke hoek de wind komt) achter zijn voorganger. Door deze tactiek neemt de windkracht in de groep steeds verder af. De voorste renner laat zich na een periode van kopwerk afzakken naar de achterste positie in de groep, om weer op adem te komen. Dit afzakken gebeurt als de wind van links komt via de buitenkant van de groep. Bij rechter wind via de binnenkant.

Het aangeven van gevaarlijke situaties

In de loop van de jaren zijn er in de fietswereld codes ontstaan om gevaar aan te geven. Hieronder een overzicht. Als er staat 'arm' wordt dat vaak gedaan met de rechterarm.

  • Stoppen: arm omhoog.
  • Voetganger of geparkeerde auto: voor!! of met de hand achter je “wapperen”
  • Paaltjes: paaltjes!!
  • Gevaar op de weg: met arm schuin naar beneden en naar achteren, je wijst als het ware naar het gevaar.
  • Tegenligger: tegen!!
  • Inhaler: achter!!
  • Bochten: linksaf!! of rechtsaf!!
  • Gat of grind of zand in/op de weg: gat!! of grind!! of zand!!